مقطع کارشناسی ارشد ؛ آموزش محور یا پژوهش محور؟!
- 2019/02/05
- 0
- 5353 بار
تفاوت روش های آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد
در سالهای اخیر با رشد پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ابهاماتی در مورد ادامه تحصیل از طریق روش های آموزش محور و پژوهش محور ایجاد شده است . در این مقاله به بررسی و نقد تفکر غلط موجود در بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در مورد این دو روش می پردازیم . این که به راستی تفاوت این دو چیست ؟ و آیا دانشجویان مقطغ کارشناسی ارشد به صورت آموزش محور میتوانند در دوره دکتری پذیرفته شوند یا خیر از جمله سوالاتی ست که در این مقاله قصد پاسخ به آن ها را داریم .
روش آموزش محور چیست؟
تحصیل در روش آموزش محور در مقطع کارشناسی ارشد دارای خصوصیت های زیر می باشد :
- این روش با محوریت آموزش و بهصورت واحدهای درسی و بدون پایاننامه می باشد .
- در این دوره گذراندن حداقل دو و حداکثر ۴ واحد سمینار ، تحقیق و تتبع نظری الزامی است .
- در سایر موارد عیناً مطابق آئیننامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته است .
فارغالتحصیلان این دوره هیچ منعی برای ادامه تحصیل در دوره دکتری ندارند .
روش پژوهش محور چیست؟
روش پژوهش محور مقطع کارشناسی ارشد دارای خصوصیت های زیر می باشد:
- این روش دورهای با محوریت پژوهش است .
- دستاورد این روش ارائه فناوری ، نظریه و ایده جدید و تولید دانش فنی ، ثبت اختراع و غیره است.
- این روش مشتمل بر اخذ واحدهای درسی محدود و الزام به ارائه پایاننامه است .
- تعداد واحدهای درسی در این شیوه ۶ تا ۱۰ واحد است .
- دانشجو میتواند همزمان با واحدهای آموزشی ، واحدهای پژوهشی خود را انتخاب کند .
فارغالتحصیلان این دوره نیز هیچ منعی برای ادامه تحصیل در دوره دکتری ندارند .
چگونگی قبولی در دکتری با هر دو روش آموزش محور و پژوهش محور
برای قبولی در دوره دکتری تخصصی ، دانشجویان پس از شرکت در کنکور سراسری و مجاز به انتخاب رشته شدن با توجه به رتبهی قبولی خود دعوت به مصاحبه حضوری برای قبولی نهایی می شوند .
دلیل ایجاد شبهه نسبت به چگونگی پذیرش در دو روش آموزش محور و پژوهش محور مرحلهی دوم یعنی مصاحبه حضوری است . ماهیت این مصاحبه درواقع نشان دادن رزومه علمی و پژوهشی دانشجو است .در این مصاحبه هرچه رزومهی تخصصی دانشجویان قویتر باشد شانس قبولی بالاتری حتی با وجود داشتن رتبهی پایینتر از دانشجویان دیگر خواهند داشت .
رزومه دانشجویان متقاضی دکتری تخصصی مشتمل بر معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد ، نمرهی زبان ، مقالات علمی-پژوهشی ( و پایاننامه ) میباشد.
دلیل آنکه تعدادی از دانشجویان و حتی اساتید فکر میکنند دانشآموختگان نظام آموزش محور در دورهی دکتری تخصصی امکان ادامه تحصیل ندارند این است که این دانشجویان بهجای گذراندن واحد پایاننامه باید واحد درس و سمینار بگذرانند .
به این نکته نیز باید توجه داشت که استخراج مقاله از پایاننامه درست همان ایجاد رزومه پژوهشی برای دانشجویان است.
نتیجهگیری
با توجه به موارد گفته شده می توان بیان کرد که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد آموزش محور برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری هیچ مشکلی ندارند و تنها برای تقویت رزومه علمی-پژوهشی خود باید در طول مقطع کارشناسی ارشد خود ، مقالات مختلفی را نگارش و منتشر کنند تا در جلسه مصاحبهی دکتری موردپذیرش نهایی قرار بگیرند .
در مورد برتری داشتن شیوهی پژوهش محور همین بس که گفته شود شرایط نگارش پایاننامه دانشجویان را ملزم به کار پژوهشی میکند درحالیکه این الزام در شیوهی آموزش محور وجود ندارد! چه بسا کسانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی را ندارند شیوهی آموزش محور برایشان بهتر خواهد بود .
جهت انجام هرگونه مشاوره تحصیلی و همینطور خدمات آموزشی و اعزام ، با تلگرام ما در ارتباط باشید :