معایب دورکاری در وضعیت فعلی و شایع شدن کرونا چیست ؟
- 2020/04/06
- 0
- 463 بار
چالش ها و معایب دورکاری چیست؟
معایب دورکاری در شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا جزو مواردی است که اهمیت کمتری برای کارفرمایان دارد.
ولیکن لازم است بدانیم در این شرایط چگونه با مزایا و معایب دورکاری بیشتر آشنا شویم.
موسسه خوارزمی شما را با چالش ها و معایب دورکاری بیشتر آشنا می کند.
در ابتدا، مدیران باید عوامل ایجاد دشواری در دورکاری را بهخوبی درک کنند؛
کارمندانی که تا پیش از این بازدهی بالایی داشتهاند ممکن است در زمان دورکاری و درصورت نبود برنامه ریزی و آموزش مناسب، تعهد کاری و عملکردشان تحلیل برود.
چالشهایی که در دورکاری وجود دارند شامل موارد زیر هستند:
-
نبود نظارت رودررو
- هم مدیران و هم کارمندان اغلب نگران نبود نظارت رودررو هستند.
- سرپرستان معمولا نگران این هستند که کارمندان به اندازهای که باید کار نکنند یا کارآیی و بهرهوری آنها کاهش پیدا کند.
- خیلی از کارمندان از کاهش دسترسی به منابع و ارتباطات مدیریتی شکایت میکنند.
- کارمندان حس میکنند که مدیران دورکار نیازهای آنها را نمیشناسند.
- درنتیجه نمیتوانند در انجام کارها به آنها کمک کرده یا از آنها پشتیبانی کنند.
-
نبود دسترسی به اطلاعات
- کارمندانی که بهتازگی دورکار شدهاند معمولا از زمان اضافیای که باید برای جابهجایی اطلاعات بین همکارانشان صرف کنند متعجب میشوند.
- حتی پاسخدادن به سؤالی که بهنظر ساده میرسد، میتواند برای کارمندی که در خانه کار میکند تبدیل به مانعی بزرگ شود.
- این پدیده میتواند از حوزه کاری هم فراتر رفته و تبدیل به چالش بینفردی در بین همکاران دورکار شود.
- پژوهشها نشان دادهاند که نبود «دانش مشترک» میان کارمندان دورکار باعث میشود در شرایط دشوار کمتر به یکدیگر اعتماد کنند.
- مثلا میدانید که همکارتان شرایط سختی را دارد پشت سر میگذارد.
- اگر ایمیلی با لحنی تند از او دریافت کنید، آن را به حساب استرس میگذارید.
- اگر چنین ایمیلی را از همکار دورکارتان دریافت کنید، به احتمال زیاد ناراحت خواهید شد.
- یا تصور خواهید کرد که همکارتان بهشکل حرفهای عمل نمیکند؛
- زیرا نمیتوانید موقعیت فعلی او را درک کنید.
-
انزوای اجتماعی
- تنهایی و نبود روابط اجتماعی در محل کار، یکی از رایجترین شکایتهایی است که کارمندان دورکار دارند.
- افراد برونگرا، بهویژه اگر با افراد خارج از محیط کار خود روابط زیادی نداشته باشند، در کوتاهمدت بیشتر از این موقعیت رنج ببرند.
- انزوای اجتماعی در طولانیمدت روی همه کارمندان اثر میگذارد.
- باعث میشود احساس «تعلق» کمتری به سازمانشان داشته باشند.
- حتی ممکن است بیشتر به ترک شغل تمایل پیدا کنند.
-
حواسپرتی در خانه
- تصاویری که از کارمندان دورکار نشان میدهند، معمولا روی کاناپه یا کف اتاق پذیرایی لم دادهاند که تصویر خیلی بدی از کار مفید مجازی است.
- معمولا ما کارفرمایان را تشویق میکنیم تا قبل از اینکه به کارمندان اجازه دورکاری بدهند، مطمئن شوند کارمندان دورکارشان هم محل کار و هم سیستم نگهداری مناسب از فرزندانشان را دارند.
- در مواقعی که تصمیم به دورکاری ناگهان و بدون برنامهریزی قبلی اتفاق میافتد، احتمال اینکه کارمندان درگیر محل کار نامناسب یا (در شرایطی مانند شرایط فعلی که مدارس و مهدهای کودک نیز تعطیل هستند) مشکلات نگهداری از فرزندانشان نیز بشوند زیاد است؛
- حتی در شرایط عادی، نیازهای خانه و خانواده میتوانند بر دورکاری اثر بگذارند.
- مدیران باید انتظار داشته باشند که در شرایطی غیرعادی مانند شرایط کنونی این مشکلات افزایش پیدا کنند.