کلاس آنلاین

مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی

کلاس های آنلاین در تمامی دروس سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی

ورود به کلاس های آنلاین

مقطع کارشناسی ارشد

کلاس های آنلاین در تمامی رشته های تحصیلی کارشناسی ارشد و تمامی دروس اثرگذار در کنکور

ورود به کلاس های آنلاین

مقطع دکتری

شامل کلاس های آنلاین در تمامی رشته های تحصیلی مقطع دکتری و تمامی دروس اثر گذار در کنکور دکتری

ورود به کلاس های آنلاین

مزایای کلاس های آنلاین موسسه خوارزمی

  • یادگیری سریع، زنده و پویا و در عین حال کم هزینه است. حداقل به میزان ۵۰ درصد به سرعت یادگیری اضافه خواهد شد و نیز کاهش چشمگیر هزینه ها در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد را به دنبال خواهد داشت.
  • جامع، یعنی امکان استفاده از همه منابع و ابزارهای آموزشی و یادگیری مثل کلاسهای مجازی و شبیه سازی را داراست.
  • فرصتهای آموزشی برابر را در اختیار همگان قرار میدهد. و عدالت در نظام آموزشی محقق میشود.
  • کلیه فعالیتها از جمله مدیریت، ثبت نام، دریافت شهریه آموزش و نظارت و اعطای گواهینامه بر روی شبکه اینترنت انجام میشود.
  • دروس، توسط استادانی که در محلهای مختلف قرار دارند، تهیه میشوند.
  • در جوامع مدرن امروزی شهروندان باید دارای دانش مورد نیاز برای زندگی امروزی باشند. از طریق ایجاد کانال ارتباطی پیوسته دانش و اطلاعات جدید و بروز شده در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت و باعث اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﻄﺢ دانش و فرهنگ ﺟﺎﻣﻌﻪ می شود.
  • می توان به انتشار اطلاعات عمومی ضروری پرداخت.
  • ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ و ﺑﻬﺒﻮد اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻣﺼﺮف در ﺟﺎﻣﻌﻪ از ﻃﺮﻳﻖ اﻓﺰاﻳﺶ داﻧﺶ ﻣﻠﻲ
در نوعی از آموزش الکترونیک به نام TELEMENTORING AND E-COACHING همان آموزش استاد شاگردی صورت می گیرد با این تفاوت که از تکنولوژی به بهترین شکل استفاده می شود که می توان به کنفرانس ویدیویی، پیغام های بلادرنگ، تلفن های اینترنتی اشاره کرد ارتباط با مربی دراز مدت بوده و روی توسعه زندگی و شغلی علم آموز متمرکز است. مربی ها به عنوان شرکای درسی با تجربه تر، اطلاعات و دانش برتری را که در کتاب ها نوشته نشده و در کلاس ها تدریس نمی شود، در اختیار فراگیران قرار می دهد. این روش، هدف کوتاه مدت و خاصی را تعقیب می کند و بیشتر به صورت یک مشاور فنی یا تجاری عمل می کند و هم چنین مسایل کلی و رشد ذهنی فراگیر را هدف قرار می دهد. شرکت های زیادی متوجه ارزش آن در انتقال دانش و خرد سطح بالاتر به دیگران هستند. این شیوه نقش بزرگی در ابتکارات مربوط به مدیریت دانش دارند. از دیدگاه فناوری، این روش در سطح ابتدائی ولی قابل قبول آموزش، به غیر از یک تلفن و E-mail چیز دیگری نیاز ندارد.
  • می توان براحتی بیش از یک رشته ، تخصص و درس را فرا گرفت.
  • نیازی به تلف شدن وقت در اثر رفت و آمد و حضور در کلاس نیست.
  • با حذف تردد های بی مورد نه تنها از هزینه کل آموزش کاسته می شود بلکه به کاهش ترافیک و آلودگی هوا (که در شهرهای بزرگ به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.) کمک می کند.
وع و سرعت یادگیری بسته به نظر خود دانشجو می باشد. در آموزش الکترونیکی هرکس میتواند نسبت به ظرفیت و توانایی یا نیروی خود در بلند مدت و یا کوتاه مدت به بهترین نحو مطالب مورد انتظار را فرا گیرد. همچنین فراگیران دوره های آموزش الکترونیکی می توانند موضوعات و مطالبی را که نسبت به آنها آشنایی دارند، مطالعه نکرده و صرفاً بر روی موضوعاتی متمرکز گردند که نسبت به آنها آشنایی وجود ندارد. می توان شرایطی را فراهم کرد که دانشجویان زرنگتر به سرعت مراحل مختلف آموزشی را طی کنند و منتظر دیگر دانشجویان نمانند. و از سوی دیگر نیازی به حذف شدن دانشجویان شاغل یا با بهره هوشی پایین تر و یا حتی تنبل تر نیست. آنها نیز موفق به کسب آموزش های لازم میشوند ولو با گذشت زمان بیشتر. و بطور خلاصه هیچیک فدای دیگری نمی شود و این از نتایج انعطاف پذیری بالای این سیستم است.
  • سهولت و سرعت در بروزرسانی، ذخیره، بازیابی، توزیع و به اشتراک گذاری اطلاعات مبتنی بر شبکه
  • ایجاد سیستم فراگیر- محور به جای استاد- محور. تعداد اساتید چندان محدودیتی حاصل نمیکند و آموزش در سطح فراگیری به مخاطبان ارائه می شود.
  • قابلیت تکرارپذیری و جبران مشکلات احتمالی. درس به هر تعداد قابل بیان است. در محتوای درس امکان عقب و جلو رفتن هست.
  • هزینه‌ی معقول دسترسی به منابع، در برابر گستردگی فراوان در سطح نامحدود اینترنت
  • به دلیل وجود مشکلات جغرافیایی بر سر راه توسعه آموزش اعم از روستاهای دور افتاده و صعب العبور، در ایران این نوع آموزش بسیار سودمند خواهد بود.
  • مدرس را ﻗﺎدر ﻣﯽ ﺳﺎزد ﺗﺎ با توجه به شرایط محیط و دانشجویان و … ﺑﺮ ﻧﮑﺎت ﻣﻬﻢ و اﺳﺎﺳﯽ، بنا به تشخیص خود، ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮی کند. فرضاً در یک مفهوم درسی مهم از اشیاء آموزشی بیشتری به غیر از متن استفاده کند. نکته قابل توجه این است که این موارد اضافه شده برای استفاده های بعدی دانشجویان (مثلاً ترم بعدی تحصیلی) ماندگار است.
تقویت و بهبود متن درس با استفاده از مثال‌ها، انیمیشن، بازی و دیگر امکانات مولتی‌مدیا نکته جالبی در اینجا هست: وقتی یک استاد یک مثال درسی را در سر کلاس حل می کند، این مثال حل شده فقط مورد استفاده دانشجویان حاضر در همان کلاس قرار می گیرد. درحالی که در این سیستم، مثال حل شده استاد به اضافه توضیحات گفتاری و… در سیستم برای همیشه ثبت و مورد استفاده دیگر دانشجویان قرار می گیرد. در واقع بانک عظیم مثال و حل (به همراه امکانات مولتی مدیا) ایجاد می شود.
  • امکان شبیه‌سازی محیط واقعی با استفاده از شبیه‌سازها. نرم افزارهای متعددی در زمینه صنعت شبیه سازی شده نمونه فیزیکی و واقعی هستند.
  • پویایی دانشجویان در حین آموزش و ترغیب به امر پژوهش و در واقع ادغام امور آموزشی و پژوهشی در یکدیگر در حین فراگیری با فراهم کردن امکانات مختلف پژوهشی (مثلاً در اختیار قرار دادن آسان حجم وسیعی از منابع آموزشی.
  • استحکام و انسجام مطالب ارایه شده به‌علت وجود امکان بازبینی مکرر محتوا
  • استانداردسازی مطالب با یکپارچه‌سازی داده‌ها و دانش در یک فرمت معین
  • عدم نیاز به تکنولوژی مختلف برای دسترسی به‌علت استفاده از پلاتفرم وب
  • ارزان بودن تولید محتوا و توسعه محیط آموزشی نسبت به آموزش سنتی
  • حذف هزینه‌های مسافرت و اسکان استاد (و بعضاً معلم) و دانشجو
  • بالا بردن حس کنجکاوی دانش آموز و تشویق ایشان به خودآموزی مطالب، مطالعه و تحقیق
  • آموزش رودررو با معلم، با استفاده از امکانات Video Conference که این امکان معمولاٌ نادیده گرفته می شود و عموم بر این اعتقادند که در این شیوه آموزش استاد یا معلمی حضور ندارد!
  • امکان برگزاری امتحانات On-line در هر زمان و مکان بطور مثال استاد براحتی در هر جلسه می تواند یک امتحان چند گزینه ای برگزار کند. تصحیح و ثبت سابقه نمرات به سیستم واگذار می شود.
  • حتی سوالات امتحانات می تواند بصورت یک مدیا ی محرمانه از قبل آماده، در اختیار استاد یا موسسه باشد.
  • امکان استفاده از تجربیات دیگران در زمینه‌های آموزشی و حفظ و نگهداری و انتشار مجدد آن‌ها
  • تقسیم‌بندی دانش‌آموزان بر اساس استعداد و توانایی آن‌ها و ارایه متن درسی متناسب با آن
  • امکان شناسایی قابلیت‌های دانش‌آموز نسبت به گروه و شکوفا کردن این استعدادها
در مطالعه به صورت online دانشجویان از مزایای کار گروهی بهره مند می شوند با این تفاوت که در اینجا تعداد افراد می تواند بیشتر باشد و هر مجموعه مجزای آنلاین میتواند از دانشجویان با شرایط مختلفی تشکیل شود. ضمنا مدیریت مجموعه و امکانات جانبی آن (بطور مثال یکی از دانشجویان می تواند فوراً یک لینک مستقیم به یک مطلب را به اتاق گفتگو ارسال کند.) بسیار بیشتر از روش سنتی است. این روش منجر به تولید دانش می شود.
  • استفاده سریع از تکنولوژی های جدید در مسیر آموزش و یادگیری
  • یکی از مشکلات در رابطه با علم و دانش فرّار بودن آن است که در این نوع آموزش با استفاده از امکانات Multimedia مطالب بیشتر در ذهن می ماند.
  • با مدیریت دقیقتر و شفافتر و گسترده تر ضوابط به خوبی پیاده شده و سوء استفاده از روابط کمتر اتفاق می افتد.
  • دانشجویان در هر کجا با استفاده از یک دستگاه کامپیوتر قابل حمل از اخبار دانشگاه مبنی بر کنسل شدن کلاس حضوری، تغییر زمان امتحانات، تغییر قوانین آموزشی و … به موقع مطلع می شوند.
  • برقراری ساده ارتباط میان هر یک از افراد شرکت کننده در این سیستم از دانشجویان تا رئیس موسسه براحتی امکان پذیر است. بطور مثال برقراری ارتباط با کارشناس رشته و مدیر آموزش و … .
  • کسانی که به دلیل معلولیت و عوامل دیگر قادر به حضور فیزیکی در کلاس درس نمی باشند می توانند به راحتی و بدون مشکل از این روش استفاده کنند.
  • دستیابی به تجارت جهانی با استفاده از کانال های ارتباطی الکترونیکی و آموزش الکترونیکی دانش مورد نیاز
  • با استفاده از امکاناتی چون نمایش فوری اطلاعات آماری بصورت نموداری و پردازش آماری (مثلاً مربوط به نتایج امتحانات برگزار شده)، اطلاعات ارزشمندی در اختیار استاد و برنامه ریزان آموزشی قرار می گیرد.
  • سرعت مبادله اطلاعات و ارتباطات میان سازمان های متولی و مرتبط با آموزش و سازمان ها و نهادهای سیاست گذاری و برنامه ریزی و… افزایش می یابد.
  • جلوگیری از تکرارهای بی فایده متن نوشته شده توسط یک استاد برجسته بطور همزمان در اختیار تمام دانشجویان قرار میگیرد. سخنرانی یک استاد بطور همزمان توسط تعداد بسیاری از افراد شنیده می شود و… .
دانش آموزان و دانشجویان به دلخواه خود گروهای آموزشی به وجود می آورند و محیطی بوجود می آید که به زمان و مکان محدود نیست. امکان ایجاد این گروه ها علاوه بر تشویق دانش آموزان به علم آموزی، به تبادل افکار و پیشرفت درسی دوستانی که از لحاظ شخصیتی شباهت بیشتری به یکدیگر دارند و بر اساس آن ارتباط بهتری بینشان برقرار می شود، کمک می کند.
با وجود فضای مجازی و استفاده از امکانات دیداری و شنیداری، پست الکترونیک و … دانش آموزان خجالتی و کمرو در بحث های گروهی شرکت کرده و امکان بیان و بسط افکار و عقایدشان را پیدا می کنند و همچنین رفته رفته به فعالیت های گروهی و اجتماعی وارد میشوند.
دسترسی آنلاین به کتابخانه و ﺟﺴﺘﺠﻮی ﻫﻮﺷﻤﻨﺪاﻧﻪ. یکی از راه های حذف مشکلات بر سر راه پژوهش و تحقیقات و استفاده از منابع بیشتر با توجه به گران بودن منابع اصلی .
ﺗﻐﻴﻴﺮ وظیفۀ ﻓﺮاﮔﻴﺮان از ذﺧﻴﺮهﺳﺎزی اﻃﻼﻋﺎت و اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﺤﻔﻮﻇﺎت ﺑﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﻃﻼﻋﺎت و ﺗﻮﻟﻴﺪ داﻧﺶ، آموزش بر اساس حل مسئله به جای آموزش سنتی و ماشین حسابی، ﻓﻬﻢ ﻣﺤﻮری و ﺗﻔﻜﺮ ﻣﺪاری و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﺎدام اﻟﻌﻤﺮ.
ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن ﺑﺴﺘﺮ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار و اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺮﻋﺖ در ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ
افزایش انگیزه و علاقه یکی از نیازهای فراگیری دانش، داشتن رغبت و ‏اشتیاق برای یاد گرفتن است. فردی که انگیزه و علاقه لازم را برای کسب دانش نداشته ‏باشد، هرگز نمی‌تواند در تحصیل خود موفق شود. از مزایای آموزش الکترونیکی این است که این روش می‌تواند نقش مؤثری در ‏افزایش انگیزه فراگیر ایفا کند. برخی از عوامل انگیزه‌زا در این شیوه عبارتند از:‏
جذابیت‌های استفاده از رایانه
امکان استفاده از صوت، تصویر و چند رسانه‌ای
امکان تنوع‌بخشی به مباحث و گرایش‌ها بر اساس علاقه افراد
امکان مشارکت بیشتر فراگیران در فعالیت‌های علمی و آموزشی و در نتیجه ‏علاقه‌مندی آنها به مباحث
گزینش بهترین استاد‏ یکی از آداب فراگیری دانش، دقت در انتخاب بهترین استاد است. آموزش الکترونیکی می‌تواند در عمل به این اصل نیز مؤثر باشد. چرا که در این ‏شیوه فراگیران، حق و امکان بیشتری برای انتخاب اساتید دارند. برخی از عوامل این مزیت ‏عبارتند از:

تکثر گرایی و دسترسی آسان به اساتید متعدد
عدم نیاز به حضور فیزیکی اساتید برجسته و در نتیجه امکان استفاده از آنان در ‏مراکز متعدد و پراکنده•
محور بودن دانشجو در این شیوه آموزشی و تعیین‌کننده بودن بررسی و ‏انتخاب او
امکان مقایسه و ارزیابی دقیق اساتید با مراجعه‌ آسان به مراکز متعدد و استفاده ‏از ابزارهای دقیق سنجش
امکان نظارت بیشتر و دقیق‌تر ماشینی بر فعالیت‌ها و نتیجه کار اساتید از سوی ‏مدیریت آموزشی

سیستم آموزشی دارای نظارت هوشمند و ماشینی است. با بررسی دفعات و طول زمان توقف فراگیر در ‏هنگام مطالعه مطالب و شیوه پاسخ‌گویی او به پرسش‌ها، میزان فهم و مشارکت ‏تک‌تک فراگیران را کنترل می‌کند.
نت برداری و نگهداری نوشته‌ها یکی از روش‌های ارتقای سطح فراگیری، یادداشت‌برداری و نوشتن مطالب درسی ‏و علمی است. چنان که مطمئن‌ترین شیوه برای محافظت از محفوظات و دانسته‌ها و ‏پیش‌گیری از فراموشی و نابودی آنها نیز نگهداری مکتوب ذخایر علمی است. در شیوه الکترونیکی، امکان بیشتری برای نوشتن و نگهداری نوشته‌ها وجود دارد. زیرا ‏در این شیوه‌ آموزشی:‏

ابزار فراگیری، همان ابزار نگارش است. و فراگیر می‌تواند با همان رایانه‌ای ‏که دروس را دریافت‌ می‌کند، یادداشت‌های خود را نیز بنگارد.
سرعت ارائه و دریافت درس و میزان توقف در بین آن قابل تنظیم است. بنا‏براین، اگر کسی فرصت نکرد با سرعت کلاس، مطالب را بنویسد، می‌تواند سیر ‏درس را کندتر کند.
بایگانی و طبقه‌بندی نوشته‌ها بسیار آسان‌تر است.
جستجوی نوشته‌های گذشته و دسترسی به مطالب مورد نظر بسیار ‏سریع‌تر است.
نگهداری نوشته‌ها نیازمند فضای فیزیکی نیست و جایی را اشغال ‏نمی‌کند.
نوشته‌های هر فرد به آسانی قابل انتشار و استفاده و نقد دیگران است.‏

پیشنهاد : در نرم‌افزارهای آموزشی موجود، در همان محیط فراگیری، برای یادداشت برداری فراگیر، فضا و سهم قرار داده شود. ‏به این صورت که یکی از بخش‌های فعال نرم‌افزار مدیریت آموزشی در طول ارائه درس و ‏یا هنگام مطالعات فراگیر، قسمت یادداشت‌برداری باشد. در صورت فراهم بودن این امکان، ‏علاوه بر آسان شدن یادداشت‌برداری و عدم نیاز به محیط ویرایشی دیگر، حفظ و بایگانی ‏نوشته‌ها نیز به صورت منظم‌تر و مطمئن‌تری انجام خواهد گرفت. و همچنین با توجه به ضریب پایین ایمنی در رایانه‌های شخصی و آشنا نبودن اکثر کاربران با ‏شیوه‌های مراقبت از اطلاعات و تهیه نسخه‌های پشتیبان، امکان ذخیره‌سازی نوشته‌های ‏فراگیران در ‏server‏ حفاظت شده وجود داشته باشد. این کار، به فراگیران اطمینان ‏می‌دهد که نوشته‌ها و آثار آنان، دارای ارزش بوده و برای همیشه محفوظ مانده و به درد ‏آنان خواهد خورد.
تمرار و تداوم یکی از اصول مطرح شده درباره دانشجویی، اصل استمرار و ‏تداوم فراگیری است. کسی که واقعاً به دنبال دانایی و داشتن توانایی‌های علمی است، در ‏هیچ شرایطی نباید خود را فارغ از تحصیل و فعالیت علمی بداند. ‏یکی دیگر از مزایای شیوه آموزش الکترونیکی این است که در این شیوه زمینه بیشتری ‏برای استمرار و تداوم فراگیری فراهم است. عوامل و شرایط فراوانی در این سیستم ‏وجود دارد که چنین امکانی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌سازد. برخی از عوامل ‏زمینه‌ساز این مزیت عبارتند از :
عدم وابستگی به زمان و مکان خاص و در نتیجه امکان پی‌گیری ‏همیشگی دروس
امکان فراگیری با این شیوه در کنار مشاغل و فعالیت‌های دیگر
امکان ارتباط آسان دانش‌آموختگان با استادان و مرکز آموزشی پس از فراغت ‏از دوره تحصیلی
امکان برنامه‌ریزی مراکز آموزشی و اساتید برای آینده دانش‌آموختگان و ‏تبادل پیام‌ها و متون علمی و استفاده
از توانایی‌های طرفین

با توجه به عرضه‌ آسان و فراوان پرسش‌ها، نقدها و ایده‌های گوناگون، در ‏چنین محیطی هیچ‌گاه کسی خود را بی‌نیاز از دانستن نخواهد دانست.

بررسی و شناخت دیدگاه‌های گوناگون

بدلیل دارا بودن یک فضای بحث، گفتگو، اظهارنظر و انتقاد در آموزش الکترونیکی، آزاداندیشی و انتخاب ‏آگاهانه از مزایای مهم آن است. ‏پیروی کورکورانه و بر اساس تقلید و تعصب، از کسی پذیرفته نیست. این مهم تنها در ‏صورتی تحقق پیدا می‌کند که هر فرد در هر زمینه‌ای بتواند آزادانه دیدگاه‌های موافق و ‏مخالف را بشنود و شخصاً درباره آنها تصمیم بگیرد.

ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﺗﺒﺎدل آزاد ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ در داﺧﻞ و ﺧﺎرج ﻛﺸﻮر
اﻳﺠﺎد زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺧﻼﻗﻴﺖ ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻛﻪ ﺿﺎﻣﻦ ﺑﻘﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻛﺸﻮر اﺳﺖ. و همچنین ﺣﻔﻆ وﻳﮋﮔﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲِ ﻣﻠﻲ، ﻣﻨﻄﻘﻪ ای و ﻣﺤﻠﻲ ﺑﺮای ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ از اﺻﺎﻟﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی رﺷﺪ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ در ﻣﻴﺎن اﻗﺸﺎر مختلف.
ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﻛﺎﻫﺶ ﺗﻨﺶ در ﻣﻴﺎن ﺧﺎﻧﻮاده ﻫﺎ از ﻃﺮﻳﻖ برداشتن سد کنکور و اثرات مخرب آن و ﭘﺬﻳﺮش داوﻃﻠﺒﺎن ﺑﺎزﻣﺎﻧﺪه از راﻫﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ
ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﭘﮋوﻫﺶ در ﻣﺤﻞ ﻛﺎر و اﺷﺘﻐﺎل ﻣﺤﻠﻲ و ﻣﻨﻄﻘﻪ ای و ﺗﺤﻮﻻت اﻳﺠﺎد ﺷﺪه در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﺑﺮای ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﻛﺎر آﻓﺮﻳﻨﻲ و ﺧﻮد اﺷﺘﻐﺎﻟﻲ ﻣﺤﻠﻲ و ﻣﻨﻄﻘﻪ ای
در روستاهای ایران امکانات آموزشی به مراتب کمتری یافت می شود و دختران در بعضی خانواده ها اجازه مهاجرت به شهر برای ادامه تحصیل را ندارند که آموزش الکترونیکی در این رابطه بسیار مفید خواهد بود. (این موضوع در مورد پسرانی که به فعالیت های کشاورزی به خانواده کمک می کنند نیز صادق است.)
در آﻣﻮزش ﺳﻨﺘﻲ ﭼﻮن ﻣﺒﻨﺎی ﻛﺎر ﺑﺎ آﻣﻮزش دادن ﻫﻤﺮاه ﺑﻮده اﺳﺖ، در ﻧﺘﻴﺠﻪ آﻣﻮزش ﺑﻪﺻﻮرت اﺟﺒﺎر، ﺗﻨﺒﻴﻪ و ﺑﺎ زور ﻫﻤﺮاه ﺑﻮده و در ﻧﺘﻴﺠﻪ اﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ و حتی ایجاد بی رغبتی در دانش آموز را به همراه داشته است، اﻣﺎ در آﻣﻮزش ﻣﺠﺎزی ﭼﻮن ﺧﻮد ﻓﺮد ﺧﻮاﺳﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﺎد ﺑﮕﻴﺮد، آﻣﻮزش ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺑﺎزدﻫﻲ ﺑﺎﻻﻳﻲ اﺳﺖ.

آموزش از طریق تلفن همراه : خیلی از مردم بویژه در جوامع شهری وقت زیادی از خود را در انتظار وسایل نقلیه، ترافیک و غیره از دست می دهند و تا همین چند سال اخیر برای استفاده از این وقت، کتابهایی همراه خود جابجا می کردند که مشکلات مربوط به خود را داشت لکن این شیوه آموزشی از مزایای خاصی برخوردار است. البته بکارگیری این روش می تواند موجب وارد آمدن آسیب هایی به چشم شود. براین اساس با استفاده از امکان ذخیره سازهای دیجیتالی صدا، مطالعه در حین حرکت به سمت آموزش از طریق شنیدن سوق پیدا نمود، که البته آموزش از طریق چشم بالاترین کارایی را دارد.