چک لیست ارزیابی مهارت مطالعه شامل چه عواملی می‌باشد؟

موسسه خوارزمی مسئله چک‌ لیست را شرح می‌دهد.

شرح مسئله چک‌ لیست:

با توجه به اهمیت مهارت مطالعه، محققان یک چک‌ لیست در راستای بررسی مهارت مذکور در افراد مختلف تهیه نموده‌اند.

با کمک این چک‌ لیست می‌توان نقاط ضعف و قوت در حوزه موردبحث را تعیین نمود.

مطابق محتوای چک‌ لیست منتشرشده، معیارها و عوامل تأثیرگذار در ۵ گروه طبقه‌بندی‌شده‌اند که در ادامه، به شرح مختصری از هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

برنامه زمان‌بندی:

هدف از مطرح نمودن این بخش، بررسی و تعیین زمان مناسب جهت مطالعه می‌باشد.

براساس مطالعات انجام‌شده، اختصاص زمان زیادی برای مطالعه در طول مدت زمان شرکت در دوره و همچنین، اختصاص زمانی برای مطالعه در شب قبل از برگزاری امتحان دارای اهمیت می‌باشند.

از طرفی، تخصیص زمان زیاد جهت پرداختن به فعالیت‌های اجتماعی که مانع از تمرکز بر روی مباحث آموزشی خواهد شد و یا برعکس، توجه کامل به آموزش و یادگیری مانع از پرداختن به زندگی اجتماعی خواهد شد، حائز اهمیت می‌باشند.

تمرکز:

در این بخش، عوامل مؤثر بر میزان تسلط دانش جویان موردبررسی قرارگرفته است و براساس نتایج مطالعه پژوهشگران، عوامل تأثیرگذار شناسایی شدند.

تماشای تلویزیون و یا گوش دادن به رادیو در زمان مطالعه و نیز، خواب‌آلودگی در زمان ورود به کلاس مهم‌ترین عوامل تشخیص داده‌شده‌اند.

از طرفی، با توجه به اینکه مطالعه برای زمان طولانی و به‌صورت پیوسته، منجر به کاهش سطح تمرکز خواهد شد، توصیه نمی‌شود.

گوش دادن و یادداشت‌برداری:

یادداشت‌برداری در حین برگزاری و حضور در کلاس منجر به افزایش درک مطالب آموزشی خواهد شد.

همچنین، با کمک این تکنیک زمان مرور مباحث کاهش خواهد یافت.

در یادداشت‌برداری این نکته می‌بایست مورد توجه قرار گیرد که محتوای اشتباه در دفترچه یادداشت، ثبت نشود.

زمان برگزاری آزمون‌های ارزشیابی به علت عدم وجود زمان کافی جهت مطالعه کامل مباحث آموزشی می‌توان از یادداشت‌های تکمیلی و خلاصه جهت مرور تمامی مباحث اصلی استفاده نمود.

خواندن:

پس از پایان مطالعه هر بخش از منبع موردنظر، می‌بایست مطالب را در ذهن خود مرور نمائید.

تلاش نمائید که مطالب مورد مطالعه را به یاد آورید. پس از مطالعه مطالب برای اولین بار، انتظار می‌رود که بتوانید بخش‌های مهم آموزشی را به‌خوبی شناسایی نمائید.

همچنین، تغییر سرعت مطالعه می‌تواند در روند یادگیری اثرگذار باشد.

امتحان:

در این بخش از چک‌لیست، بررسی شرایط شرکت در آزمون‌های ارزشیابی و نحوه پاسخگویی به انواع سؤالات هدف پژوهشگران بوده است.

معمولاً به‌منظور کسب موفقیت در هر آزمون، مطالعه بسیار صورت می‌گیرد.

اما، ممکن است که در زمان برگزاری آزمون، بخش زیادی از نکات و مطالب از ذهن پاک شوند. و این مسئله منجر به عدم پاسخگویی به تعداد زیادی از سؤالات خواهد شد.

همچنین، در آزمون‌هایی که به‌صورت پاسخ‌های چهارگزینه‌ای برگزار می‌شوند، توصیه می‌شود که سؤالات به ترتیب بررسی شوند.

برگرفته از: Education Corner